Att göra som man alltid har gjort kan vara riskfyllt

Niclas Nilsson är Key account manager på Gotlands Media. Han beskriver ett arbete som har förändrats mycket sedan han gjorde sin första arbetsdag som medierådgivare på Gotlands Media.

─ Den största skillnaden nu jämfört med säljarens roll rent historiskt är att vi flyttat fokus från pris och produkt till helhet och resultat. Vi tittar ännu mer på vilka mål kunden har och hur vi bäst uppnår dem, vilka kanaler som är lämpliga samt hur vi bör fördela kundens budget för att nå bästa resultat.

Enligt Niclas krävs det flera nycklar till att lyckas med att hitta rätt mediemix på den gotländska marknaden.

─ Först och främst ett noggrant förarbete. Du som kund bör fundera kring vilken målgrupp som du vill nå och var den finns. Tillsammans bestämmer vi vilka format som är bäst och hur man ska arbeta framåt. Det är avgörande att ställa rätt frågor vid rätt tidpunkt för att framgångsrikt nå personerna som man vill prata med. Det strategiska arbetet och en marknadsplan är därmed än viktigare idag.

Vad är ditt bästa tips i tider med stor osäkerhet om morgondagen på Gotland och globalt?

─ Gör din research och ta hjälp av din medierådgivare, som är expert på området, för värdefulla insikter och tips för att komma i gång nu och även efter pandemin. Om du tar datadrivna beslut hjälper det dig att nå önskad målgrupp samtidigt som du kan fokusera hela din budget på bästa sätt och minska eventuellt spill i val av fel kanaler/format. Att göra som man alltid har gjort kan vara en riskfylld inställning, eftersom vi är i ständig förändring, säger Niclas och berättar vidare:

 Den digitala tillväxten gick snabbt redan innan 2020 och har gått ännu snabbare under pandemin. Din klassiska målgrupp finns garanterat i digitala kanaler i dag. Om den ekonomiska möjligheten inte finns i nuläget kan det här vara ett bra tillfälle att göra en målgruppsanalys som hjälper just dig att nå din önskade kund i framtiden. Så börja med att sätta upp mål och strategier för att komma dit du vill.

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Kontaktformulär.

Vi sparar de uppgifter som du använder i formuläret i vår databas i tre månader i syfte att kunna kontakta dig och följa upp ditt ärende. Du kan när som helst kontakta oss om du önskar att bli glömd. Ett epostmeddelande genereras även med dina uppgifter till oss. Vill du läsa hela vår integritetspolicy hittar du den här!

Fält märkta med * är obligatoriska

Tack för ditt meddelande, vi återkopplar snart!
Tyvärr gick något fel när du fyllde i formuläret. Vänligen försök igen.

Fler inlägg

Till toppen