Case: Coop

Om uppdraget

Det finns cirka 650 Coop-butiker runt om i landet. De ägs av 3,5 miljoner medlemmar i 30 konsumentföreningar. Genom deras personliga engagemang och deras inköp lägger de grunden för verksamheten. Allt överskott som skapas går tillbaka till medlemmarna eller återinvesteras i verksamheten. Coops verksamhet ska alltid stå i samklang med vad medlemmarna prioriterar och efterfrågar.

Coops vision har alltid varit att vara den ”goda kraften” i svensk dagligvaruhandel, även om den ibland formulerats i andra ord. Dagens Coop ska leverera på denna vision genom att erbjuda prisvärd, hållbar matglädje till sina kunder i attraktiva butiker. Genom Coops starka egna varumärken, ett unikt medlemsprogram och de gröna hållbara varumärke tar de steg för att leva upp till sin vision.

Coop ville med hjälp av oss paketera, förklara och beskriva nyttan/fördelarna med att vara medlem i Coop på lokal nivå.

  • Bioreklam

  • Native

  • Print

  • Radio

  • Reklamfilm

Utmaning

Kunskapen hos kunsumenten var relativ låg av vad som innebär att vara medlem i Kooperativet hos Coop.

Målgrupp

18-35 år. Där är kunskapen om fördelarna med kooperativet lägst. Coop Gotland har under de senaste tre åren påbörjat en förflyttning i sin kommunikation och utbud i sina butiker för att möte de nya konsumenterna.

Kreativt koncept

Vi behövde börja från början genom att berätta om hur kooperativet fungerar och vad fördelarna med detta är. Att du som medlem får vara med att bestämma och påverka.

Coop har en vision av att vara den ”Den goda kraften” i mat-Sverige. Vad innebär ”Den goda kraften”? Det låter nästan som en saga tyckte vi. Vi skapade ett sago-uttryck där vi på ett spännande sätt kunde förklara berättelsen om Coop/kooperativet och varför du som kunsument skall vara medlem i Coop. Tillsammans äger vi. Vi som kunsumenter får vara med att bestämma och påverka framtidens Coop helt enkelt.

För att skapa ett intresse på lokal nivå började vi med att ge en teaser/fingervisning om att något var på gång i sociala medier. Lokala personer/kändisar syntes i filmen utan att man hänvisade till något varumärke. Vi döpte kampanjen till ”Berättelsen om Den goda kraften”, en extremt närproducerad produktion.

Skärmdump från reklamfilm för Coop. "Där medlemmarna själva faktiskt bidrar till en hållbar utveckling".

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er med såväl kampanjer som profilerande marknadsföring!

En oslagbar mediemix!
Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Kontaktformulär.

Vi sparar de uppgifter som du använder i formuläret i vår databas i tre månader i syfte att kunna kontakta dig och följa upp ditt ärende. Du kan när som helst kontakta oss om du önskar att bli glömd. Ett epostmeddelande genereras även med dina uppgifter till oss. Vill du läsa hela vår integritetspolicy hittar du den här!

Fält märkta med * är obligatoriska

Tack för ditt meddelande, vi återkopplar snart!
Tyvärr gick något fel när du fyllde i formuläret. Vänligen försök igen.