Williams tips för en lyckad radiosatsning

William är medierådgivare med fokus på radio. I en intervju berättar han om sitt arbete och på vilket sätt radioreklamen når fram till mottagaren med känslor.

Hej William! Berätta gärna lite om dig själv och vad som driver dig i din yrkesroll som medierådgivare och radiosäljare?
Jag har arbetat på Gotlands Media i ganska exakt två år och nästan uteslutande med radioreklam och ljud. Det som driver mig är att få väcka tanken hos företag om att det är minst lika viktigt för konsumenten att veta hur ett företag låter som hur ett företag ser ut. Ljudkommunikation i allmänhet har fått ett uppsving under de senaste tio åren, nästan varje person går runt med snäckor i öronen och lyssnar på en podd eller musik. Radion har verkligen ridit på den vågen, det är ett roligt media att jobba med som står sig otroligt starkt på Gotland. Det är väldigt personligt och radio handlar om att skapa en känsla. Det är roligt att jobba med det eftersom det blir ofta långsiktiga kundrelationer.

Vad är den främsta styrkan med radioreklam?
Du kan förmedla en känsla på ett helt annat sätt än vad du kan göra i en grafisk annons. Vi når sju av tio gotlänningar i åldersgruppen 13-69 år under varje vecka via radio. Det är därmed ett väldigt kostnadseffektivt sätt att nå ut och ställer man det i relation till andra kanaler får man väldigt mycket marknadsföring för pengarna, säger Willam och fortsätter:

Radions största styrka är den varumärkesbyggande delen, man ska inte prata så mycket erbjudande och detaljer. Det måste vara något långsiktigt. Gotlänningar har och alltid haft en nära relation till radio. Det är något som många lyssnar mycket på.

William menar att fördelen är att man inte enbart hörs i de kommersiella radiokanalerna.
Kunden köper även digitalt lyssnade, så deras reklam hörs även i poddar som ägs av Bauer eller Nent. Om du kör radio kommer din lokalradioreklam även att dyka upp där. Men du hörs såklart även i Mix Megapol, Rix FM, NRJ och Rockklassiker.

Hur går det till om jag som företagare vill använda radioreklam i min marknadsföring?
Jag får börja med att säga att det är en väldigt smidig process, det är många som tror att det tar en väldigt lång tid. Det är något som jag hela tiden får slå hål på. Man kan höra av sig till mig på måndagen och få ut en färdig spot på fredagen. Du som kund kontaktar mig och tar ett möte om idé, syfte och målgrupp. Sedan jobbar vi med väldigt kompetenta samarbetspartners inom produktion som hjälper kunden genom hela processen.

Williams fyra tips för en lyckad radiosatsning
1. Lägg tid och energi på ljudet. Om möjligt ta även fram en ljudlogotyp – den kan man bland annat återanvända i sociala medier och på din hemsida.
2. Gör en bra kommunikation – då behövs inte samma mängd marknadsinföringsinsatser. Om du har en dålig spot behövs kanske 12 spots per dag, men om ljudet är tillräckligt bra så kanske det bara krävs sex spots per dag.
3. Jobba långsiktigt och tänk på radio som ett varumärkesbyggande verktyg. Radion gör inte jobbet på kort sikt.
4. Låt inte som alla andra – våga sticka ut!

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Fler inlägg

Till toppen